İmplant nedir?
İmplant eksik dişlerin yerine onların işlevlerini yerine getirmesi için yapılan ve çene kemiğine yerleştirilen yapay diş köküdür. Titanyumdan üretilen implantlar insan dokularıyla biyo-uyumlu olup çene kemiği ile arasında oluşan biyolojik bağlanma sonucunda vücudun bir parçası haline gelirler.
İmplantlar her diş eksikliğinde kullanılabilir mi?
Tek diş eksikliği, birden fazla diş eksikliği ve tam dişsizlik durumlarının tümünde implant uygulanabilir. Yerleştirilecek alanda yeterli düzeyde kemik olmaması durumda kemik ilave işlemleri ile birçok vakada başarı ile implant uygulanabilmektedir. Tek diş eksikliği: Dişleriniz arasında eksik dişiniz varsa bu boşluğun önündeki ve arkasındaki dişinize dokunulmadan implant tedavisi ile eksiklik giderilebilir. Böylece sağlam dişlerinizde herhangi bir aşındırma yapılmamış olur. Ancak implantın yapılabilmesi için dişler arası boşlukta yeterli alanın olması gerekir. Boş bölüm kalan dişlerinizin hareketiyle zamanla biraz kapanabilecektir. Dolayısıyla bu kapanma yaşanmadan implant yaptırılması gereklidir. Bölgesel dişsizlik: Her diş boşluğuna implant yapılması gibi bir zorunluluk yoktur. Dişlerinizin ve kemik yapınızın durumuna göre yapılacak implant sayısına ve yerlerine karar verilir. Hangi bölgeye kaç implant yapılacağına karar verilebilmesi için röntgeninizin incelenmesi ve muayenenizin yapılması gereklidir. Dişler arasına köprü yapılabildiği gibi implantlar arasına da köprü yapılabilmektedir. Böylece daha az sayıda implantla diş boşlukları doldurulabilir. Total dişsizlik: Üst çene ve/veya alt çenede hiç diş olmaması durumlarında çene kemiğinin durumu uygunsa üst ve alt çene için 6 veya 8 implant yerleştirilerek toplamda 12 veya 16 implantla sabit protez yapılabilir. Çene kemiğinin uygun olmadığı durumlarda da daha az sayıda implant yerleştirilecek implant üstü takıp çıkarılabilir protezler yapılabilir.
Her hastaya implant uygulanabilir mi?
Dental implantların uygulanabilmesi için çenedeki kemik yapısının buna uygun olması gerekmektedir. Çünkü implantlar belli bir genişliğe ve yüksekliğe sahiptirler. İmplant uygulanacak olan hastanın kemik yapısı da bu implantı taşıyabilecek kadar genişliğe ve yüksekliğe sahip olmalıdır. Hastanın kemik yapısının uygunluğu implant başarısını olumlu yönde etkiler. Eğer ki hastanın kemik eksikliği varsa uygulanacak bazı kemik ekleme ve yumuşak doku greftleme teknikleri ile hastanın kemik yapısı implant yapılmasına uygun hale getirilebilir. İmplant yaptırmak isteyen hastaların sağlık durumlarında herhangi ciddi bir sorun yoksa(doktor kontrolü altında olmayan diabet ve hipertansiyon hastaları, kemoterapi veya radyoterapi gören hastalar gibi) implant yaptırmanın yaş sınırı yoktur. Ancak çok genç yaştaki hastalarda hastanın ergenlik çağını tamamlamış olması şartı aranmaktadır.
İmplant yerleştirilirken ağrı olur mu?
İşlem öncesinde uygulanan anestezi yöntemleri uygun şekilde yapıldığında acı duymazsınız. İmplant operasyonu genellikle lokal anestezi ile yapılır. Eğer hastanın talebi olursa sedasyon ya da genel anestezi de uygulanabilir. Çoğu zaman diş çekiminden bile daha basit bir operasyondur. İmplant yerleştirme sonrasında akşam duyulabilecek hafif ağrı olabilir. Bir çok hasta bu ağrının diş çekimi sonrasında yaşanan ağrıdan daha hafif olduğunu belirtmektedir. Bu ağrı hafif ağrı kesiciler ile giderilebilir. Birçok vaka da buna bile gerek duyulmamaktadır.
İmplant operasyonundan sonra protezler hemen takılabilir mi?
Hayır. Günümüzde bu durum diş hekimliği dünyasında tartışılıyor olsa da henüz uygulanmamaktadır. İmplantların iyileşme süreci yani kemikle kaynaşmaları alt çene de 1.5-2 ay, üst çenede 3 ay kadar sürmektedir. Eğer ilave kemik oluşturma işlemleri yapıldıysa bu süre kemik kaybının durumuna göre 6-9 aya kadar uzayabilir. Çünkü bu zaman zarfında implant üzerine binen yükün en aza indirgenmesi gerekmektedir. Genelde implant operasyonu sırasında implant yerleştirildikten sonra yapılan ölçümle implant üstü protezinizin ne zaman yapılabileceği bilgisi verilir. Bu bekleme süresi içerisinde diş eksikliği yaşamamanız size geçici bir protez yapılacaktır.
İmplant tedavisinin avantajları nelerdir?
İmplant altyapılı protezler diğer protezlere göre çok daha iyi çiğneme fonksiyonu sağlarlar. Estetik ve dayanıklılık bakımından oldukça üstündürler. Hiç dişi kalmamış hastaları hareketli protez kullanma zorunluluğundan kurtarir. Diş çekiminden sonra oluşan çene kemiği erimelerini engeller. Diş çekiminden sonra oluşan çene kemiği erimelerini engeller.
Bütün implantlar başarılı mı?
İmplant yapılmadan önce bilinmesi gereken birçok önemli faktör vardır. Öncelikle implant yaptıracak kişinin sağlık durumu implantın başarısında önemli bir faktördür. Eğer hastada implantın iyileşmesini engelleyecek ciddi bir sağlık sorunu varsa implant tedavisi başarısız olabilir. Özellikle kontrol altında olmayan diabet hastalarında bu risk çok yüksektir. Ancak ilaçlarını düzenli kullanan ve kan şeker düzeyi yüksek olmayan diabet hastalarına rahatlıkla implant yapılabilir. Kemoterapi ve radyoterapi gören hastalarda da vücut direnci düşük olduğundan implant iyileşmesinde sıkıntı olur bu nedenle bu dönemde implant tedavisi uygulanmaz. Ancak tedavisi bittikten 6-9 ay sonra doktorunun onayı ile yapılabilir. Yine kalp damar hastalığı ve yüksek tansiyonu olan kişilerde de doktorundan onay alınarak implant tedavisi uygulanabilmektedir. Yoğun şekilde alkol ve sigara tüketen hastalarda implant başarısı olumsuz yönde etkilenmektedir. Bu nedenle özellikle iyileşme süresinde dikkatli olunmalıdır. Aşırı sigara tüketiminde(günde 2-3 paket) implant yapılması tavsiye edilmez. Tüm bunların yanı sıra implantın başarısındaki en önemli etkenlerden biri hastanın uygulayacağı bakımdır. İmplant tedavisinden sonra verilen tavsiyelere uyulması ve kontrollerin aksatılmaması implantın başarısını arttırır. İmplantın uygun şartlar altında uzman hekim tarafından yapılması ve kullanılan implantın kalitesi de implantın başarısında önemli bir kriterdir.
İmplantların ömrü ne kadar?
Uygun şartlar altında uzman bir hekim tarafından yapılan implantın ömrü uzundur. Unutulmamalı ki kendi dişlerimiz de bize ömür boyu kullanılmak üzere verilmiştir. Ancak iyi bakım ve düzenli kontrol yapılmazsa kendi dişlerinizi kaybedebildiğiniz gibi implantlarınızı da kaybedebilirsiniz. İmplantlar ömür boyu kullanılabilmektedir. Bunun için size anlatılan şekilde bakım yapmalı ve diş kontrollerinizi aksatmamalısınız.